19 wrzesień 2014

Nowotwory strefy intymnej – kiedy ważna jest wiedza, odwaga, życie

Późno wykrywane nowotwory ginekologiczne, takie jak rak jajnika, szyjki czy trzonu macicy, każdego roku powodują śmierć ok. 6 tysięcy Polek1. Śmiertelność związana z rakiem szyjki macicy w Polsce jest aż o 70 proc. wyższa niż przeciętna dla krajów Unii Europejskiej2. Wysoka umieralność podsyca strach przed rozpoznaniem raka. Obawa przed diagnozą, skryty przebieg choroby i brak wiedzy o dostępnym leczeniu zbierają ogromne żniwo – alarmują eksperci.
REKLAMA

Rak jajnika, ze względu na swoją specyfikę, jest nowotworem trudnym do wykrycia. Niemal 80 proc. kobiet jest diagnozowanych w stadium zaawansowanym1. Rak szyjki macicy może zostać rozpoznany dużo wcześniej dzięki prostemu badaniu cytologicznemu. Mimo to – również w przypadku chorych na raka szyjki macicy – aż 40 proc. rozpoznań następuje dopiero w wysokim stopniu zaawansowania2, co przekłada się bezpośrednio na wysoki odsetek zgonów. Ze względu na alarmujące statystyki podczas obchodzonego we wrześniu Miesiąca Świadomości Nowotworów Ginekologicznych organizatorzy i eksperci kampanii edukacyjnej „Dla niej. Możemy więcej” zwracają uwagę na konieczność szerzenia wiedzy o nowotworach ginekologicznych – ich objawach, przebiegu, a także możliwościach leczenia. 

– Miesiąc Świadomości Nowotworów Ginekologicznych obchodzimy we wrześniu już po raz drugi. W tym roku szczególną uwagę zwracamy na przebieg i leczenie tych wciąż stygmatyzujących chorób kobiecych. Przekonujemy, że rak jajnika to nie musi być wyrok, a rak szyjki macicy nie może być owianym wstydem tematem tabu. Naprawdę warto upewnić się, że nas choroba nie dotknęła. Niestety wiele kobiet woli unikać badań, aby tylko nie wykryto u nich choroby. Apelujemy o odpowiedzialne podejście do własnego zdrowia – wyjaśnia Anna Nowakowska, założycielka Stowarzyszenia na Rzecz Walki z Chorobami Nowotworowymi Sanitas.

Strach przed nowotworami ginekologicznymi jest zrozumiały, lecz nawet po wykryciu nowotworu nie powinien paraliżować. W zależności od typu choroby, istnieje szereg możliwości terapeutycznych, pojawiają się też nowe innowacyjne leki, dzięki którym lekarze zyskują nowe możliwości pomocy nawet w zaawansowanym stadium choroby. Po wykryciu zmian nowotworowych przez ginekologa, warto zapytać go o proces leczenia i dostępne opcje, których jest coraz więcej, nawet w terapii najtrudniejszych nowotworów ginekologicznych.

– Większość naszego społeczeństwa wciąż uważa, że rak to wyrok i nie ma szansy na przedłużenie życia. A to nieprawda. Warto mieć nadzieję i podejść do leczenia świadomie, aktywnie poszukując rozwiązań – mówi Alina Pulcer, Prezes Stowarzyszenia Kobiet z Problemami Ginekologiczno – Onkologicznymi Magnolia. 

Leczenie nowotworów ginekologicznych polega na chirurgicznym usunięciu dotkniętych chorobą narządów i okolicznych tkanek. Następnie stosuje się leczenie systemowe, czyli chemoterapię.

– Największym wyzwaniem dla ginekologii onkologicznej pozostaje rak jajnika. Po ok. 30 latach stagnacji – w leczeniu tej choroby w ostatnim czasie dokonał się istotny postęp. Zaczęto wprowadzać do terapii leki ukierunkowane molekularnie, blokujące działanie konkretnych mechanizmów w komórkach nowotworowych, np. wpływając na aktywność receptora VEGF. Takim lekiem jest stosowany obecnie bewacyzumab, hamujący wytwarzanie przez guz własnych naczyń krwionośnych – wyjaśnia dr hab. n. med. Lubomir Bodnar z Wojskowego Instytutu Medycznego.
Operacja chirurgiczna i leczenie systemowe nie są obojętne dla poczucia własnej wartości i atrakcyjności. Potwierdzenie rozpoznania nowotworu ginekologicznego oznacza dla kobiety przede wszystkim obawę o dalszy los, ale także o zmiany związane z życiem intymnym.

– Kobiety już zdiagnozowane odczuwają ogromny lęk o życie, o los bliskich. Krępują się mówić o problemach związanych z okolicami intymnymi. Nie chcą litości, stygmatyzacji. Potrzebują natomiast mądrego wsparcia partnera i bliskich – podkreśla psycholog Elżbieta Pożarowska z Poradni Psychoonkologicznej w Centrum Onkologii w Warszawie.

W ramach kampanii „Dla niej. Możemy więcej” na stronie www.dlaniejmozemywiecej.pl można bezpłatnie pobrać poradniki dla kobiet zmagających się z nowotworem strefy intymnej, 
ich partnerów i bliskich. Partnerami kampanii „Dla niej. Możemy więcej” są: Stowarzyszenie Magnolia, Stowarzyszenie SANITAS, Polskie Amazonki Ruch Społeczny. Realizację kampanii wspiera Roche. 

Więcej informacji udziela:

Barbara Wasyl – e-mail: b.wasyl@brandlab.pl, tel. (22) 628 19 72, kom. 608 636 365 
Anna Ogiegło – e-mail: a.ogieglo@brandlab.pl, tel. (22) 622 25 21, kom. 600 834 866
ul. Wspólna 63b lok. 2, 00-687 Warszawa

PRZECZYTAJ JESZCZE
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Starogardzie

kiedy
2019-10-27 16:00
miejsce
Kino Sokół, Starogard Gdański, al....
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-09 16:00
miejsce
Hala Widowiskowo Sportowa,...
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-15 19:00
miejsce
Kino Sokół, Starogard Gdański, al....
wstęp biletowany
kiedy
2019-11-30 16:00
miejsce
Kino Sokół, Starogard Gdański, al....
wstęp biletowany




Szanowny Czytelniku!

Przypominamy podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszych serwisów.
Zamykając ten komunikat (kliknięcie w przycisk "Przejdź Dalej" lub "X"), zgadzasz się na wskazane poniżej działania.


Stosowanie plików cookies i innych technologii

Wraz z naszymi partnerami stosujemy pliki cookies (ciasteczka) i inne pokrewne technologie, które mają na celu:
- Zapewnienie bezpieczeństwa podczas korzystania z naszych stron
- Ulepszenie świadczonych przez nas usług poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych i statystycznych
- Poznanie Twoich preferencji na podstawie sposobu korzystania z naszych serwisów
- Wyświetlanie spersonalizowanych reklam, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w ustawieniach Twojej przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.


Administratorzy danych

Administratorem tych danych jesteśmy my, czyli Twoje-Miasto Sp. z o.o., ul. Legionów 57A 86-300 Grudziądz jak również nasi Zaufani Partnerzy z którymi współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w Polityce Prywatności.


Jak wykorzystujemy Twoje dane

W ramach świadczonych przez nas usług staramy się wyświetlać reklamy odpowiadające Twoim zainteresowaniom, które dotyczą naszych produktów oraz produktów klientów korzystających z naszych usług reklamowych (marketing bezpośredni). W tym celu wykorzystujemy informacje zapisywane w plikach cookies, które otrzymujemy podczas korzystania z naszych stron. Nasze działania podejmowane są zgodnie z obowiązującym prawem w ramach tzw. uzasadnionego interesu administratora danych, ponieważ chcemy, by wszystkie nasze usługi, w tym wyświetlane reklamy, były najlepiej dopasowane do potrzeb użytkownika.


Wykorzystywanie Twoich danych przez naszych partnerów

Podobne działania w celach marketingowych podejmują nasi Zaufani Partnerzy, którym udostępniamy powierzchnię reklamową na naszych stronach. Wśród Zaufanych Partnerów znajdują się dostawcy technologii reklamowej, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne oraz reklamodawcy.
Nasi partnerzy gromadzą i wykorzystują informacje określające Twój sposób korzystania z naszych serwisów. Dzięki temu wyświetlają reklamy najbardziej dopasowane do uzyskanych informacji oraz udostępniają je innym podmiotom wyświetlającym lub zlecającym reklamę w Internecie.
W związku z reformą prawa ochrony danych osobowych nasi partnerzy potrzebują Twojej zgody na działania, których dokonują na naszych stronach. W przypadku jej udzielenia nasi partnerzy będą mogli, w ramach uzasadnionego interesu, wykorzystać Twoje informacje także dla celów analitycznych służących ocenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych.
Pamiętaj, że ewentualna zgoda jest Twoją dobrowolną decyzją, natomiast brak jej udzielenia może wpłynąć na Twój komfort korzystania z naszych serwisów. Reklamy nieodpowiadające zainteresowaniom użytkownika są nie tylko nieatrakcyjne, ale i drażniące dla odbiorcy.

Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu (kliknięcie w przycisk "Przejdź do serwisu" lub "X"). Udzieloną zgodę możesz w każdej chwili wycofać, co jednak nie będzie równoznaczne z tym, że korzystanie z tych informacji do czasu wycofania zgody było niezgodne z prawem.


Jakie masz prawa?

Masz pełne prawo do zgłoszenia podmiotowi wykorzystującemu Twoje dane osobowe żądania dostępu do tych informacji, ich poprawiania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania. Pamiętaj jednak, że nie w każdym przypadku możliwe jest zrealizowanie Twoich praw w odniesieniu do informacji zapisanych w plikach cookies.

Więcej szczegółów znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.